Šaman

,,Proč nevzít dary, které nám příroda dává? Nikde přece neříká jak s nimi máme naložit.“

Nezbytné vybavení: Semínka vybrané rostliny (každý šaman dokáže používat jen jeden určený druh)

Zaměření: Léčení, manipulace s živými organismy

Omezení: Bez semínek své rostliny, která využívá šaman jako nositele magie, není schopen provádět žádná kouzla. Šaman nemůže útočit magií více než jednou za kolo. Za souboj je maximální počet magických útoků omezen nejen počtem kol, ale i  schopnostmi šamana, kterou určuje GM podle úrovně.

Způsob sesílání kouzel: Pokud není uvedeno jinak, při sesílání sevře šaman semínko v ruce, soustředí se po dobu vyvolávání kouzla. Víc není potřeba, žádná slova, žádná gesta, ale šamani obvykle nějaký drobný rituál provádějí, i když není nutný.

  • Při úspěchu (25 – 85%) je energie i struktura kouzla přesunuta do semínka, šamanovy ruce jsou chráněny proti jeho vlivu na dobu šesti kol a semínko je připraveno k aktivaci, jakmile se setká s cílem.
  • Neúspěch (10 – 25%)  znamená znehodnocení semínka a vyzáření magenergie do okolí v podobě neškodných efektů. Šaman o neúspěchu ví.
  • Při fatálním neúspěchu (0 – 10%) se může stát prakticky cokoliv. Ruce šamana nebudou proti kouzlu chráněny a kouzlo se sešle na něj, kouzlo bude mít zcela nečekaný efekt, Semínko se aktivuje při dotyku s něčím jiným, než je zamýšlený cíl a tak dále. Šaman o fatálním neúspěchu vědět nemusí, záleží na tom, jak se projeví. Obecně platí, že pokud se neprojeví ihned, šaman bude fatální neúspěch považovat za úspěch.
  • Naopak totální úspěch (85 – 100%) by měl šamana zvýhodnit. Kouzlo by mělo být silnější, s větší nadějí na úspěch. Co přesně se stane, záleží na daném kouzle, okolnostech a GM. Ostatně jako u fatálního neúspěchu. O totálním úspěchu se šaman může dozvědět až po aktivaci kouzla.

I když se to zdá nepravděpodobné, i mezi studenty univerzity se našli tací, kteří se vprostřed města učili jak ovládnou síly přírody a ne jen určitých živlů. Mezi nimi právě šamani vynikají kombinací léčivých a obraných kouzel, která se učí bez toho, aby je bylo možné označit za „objímače stromů“. Mezi jejich schopnosti na první úrovni patří:

  • Odolnost vůči živlům –  Základní využití moci nad živly je odolnost proti jejich nadbytku nebo naopak nedostatku. Zranění živly nelze redukovat zpětně, pokud nepřítel útočí první efekt se projeví při jeho následujícím útoku. Pokud se šaman připravuje na souboj nebo průchod nepříznivým prostředím, může na první úrovni použít ochranu jen proti jednomu živlu zároveň. Na třetí úrovni proti dvěma, na páté proti třem, na sedmé proti čtyřem. Na první úrovni trvá ochrana dvě kola, každá další úroveň trvání o jedno kolo prodlužuje.
    Šaman je schopen připravit maximálně tři ochranná semínka najednou, jejich uschování není možné.

    • Oheň – Zranění nemagickým ohněm, zranění chladem (nedostatek ohně). Ze zranění dračím dechem, magickým ohněm či chladem, výbuchem a podobně, může šaman redukovat jen třetinu.
    • Voda – Zranění nemagickou kyselinou, padajícími kroupami, peřejemi, ale i krvácením a dehydratací (nedostatek vody). Z magických útoků kyselinou a dechu draků, kteří kyselinu plivou, je možné redukovat jen třetinu.
    • Země – Pády z výšky (gravitace je vyvolaná Zemí), sesuvy půdy a kameny padajícími vlivem eroze i vrženými za účelem šamana zasáhnout. Musí jít ale o přírodní kámen, maximálně opracovaný do tvaru projektilu, cihla, malta, beton se jako kámen počítat nedá.
    • Vzduch – Zranění způsobené dušením, zvukovými útoky, nemagickými plynnými jedy… Ze zranění magickými plynnými jedy a jedovatým dechem draků je možné redukovat jen třetinu.
  • Nalezení živlů – Šamani se mohou před živly nejen bránit, ale také je mohou najít, aby jim pomohly nebo aby se jim mohli vyhnout. K hledání potřebuje šaman alespoň šest kol soustředění (100% úspěch – čím kratší soustředění, tím menší šance) a nějaké pomůcky jako virguli, kyvadélko, plamen svíčky, kuřecí kosti… Hledání musí během soustředění specifikovat (například velikost živlu – pokud hledá jezero a neurčí velikost, najde láhev vody v rohu místnosti atd.). Nalezne vždy jen nejbližší zdroj živlu.
  • Balzám nejen na duši – Semínko po dotyku cíle vpraví do jeho těla drogu, která okamžitě zmírní jeho vnímání bolesti a vlije mu mírný optimismus do žil (doslova).  Pokud je během trvání kouzla na postavu sesláno ještě jednou, trvání se prodlouží, ale postava bude cítit závrať a mít mžitky před očima po celé prodloužené trvání a po skončení účinku bude potřebovat spát 1d4+1 hodin. Trvání jednoho účinku 1d4+1 kol
  • Bleší roj – Semínko se na kůži terče rozpadne na prach, který k ní přilne. Kůže zrudne a stane se neobyčejně citlivou, bude pálit a štípat a nutit cíl k neustálému drbání, které ovšem průběh jen zhoršuje. Prášek se rozprostře po relativně velké ploše (téměř 2 metry čtvereční, což je u menších tvorů prakticky celý povrch těla). Po uplynutí trvání (1d4+1 kol) se kůže vrátí do normálu a přestane svědit.
Druhá úroveň
  • Ošetři vnější poranění – Ze semínka se do rány přenese hojivá esence, která ji „slepí“, zajistí proti infekci a podporuje její úplné zhojení. Neléčí psychická a vnitřní zranění, účinky jedů, zlomeniny… Průběh léčby trvá dvě kola, během kterých musí být pacient v klidu, jinak se rána opět rozevře a kouzlo je považováno za neúspěšné. Vyléčí maximálně 1hp.
  • Stromek na přání – Rostlina na kterou bylo kouzlo sesláno (nebo její části, pokud je moc velká) začne velmi pomalu měnit svůj tvar, větve se začnou kroutit, trny natáčet, stébla splétat… Vše podle představ šamana. Žádné části rostliny se však nesmí natahovat ani zkracovat, jen ohýbat a to jen tak, aby nedošlo k jejich zlomení působením kouzla. Přeměna trvá tři kola a šaman se na ni nemusí nijak soustředit. Po skončení trvání kouzla rostlina zůstane ve stavu, v jakém právě je, nevrátí se do původního tvaru. Ohýbající se větve mají sílu právě na ohnutí samy sebe, nemohou nikoho umačkat ani vyzdvihnout do výše. Kouzlem je možné tvarovat živé ploty, neprostupně zatarasit stezku, vybudovat si malý přístřešek v křoví apod.
  • Škytavka – Kouzlo vhodné na otrávení života někomu, kdo potřebuje mluvit nebo naopak být absolutně zticha. Cíl prostě dostane opravdu ošklivou škytavku, škytá skoro při každém nadechnutí a souvislý hovor je takřka nemožný. Společně s tím klesá jeho soustředění v boji a snižuje se schopnost pronášet kouzla. Škytavku je možné odstranit běžnými léčivými kouzly, nebo počkat 1d6+vnímavost Šamana kol, než odezní.
Třetí úroveň
  • Hukot v uších – Cíli kouzla začne nesnesitelně hučet, pískat, ječet… v uších. Jedná se o opravdu velice nepříjemný zvuk, který může člověka dohnat k šílenství. Pokud kouzlo uspěje, bude jen nepříjemně hučet v uších bez jakýchkoliv postihů, pokud padne totální úspěch, nebude cíl vnímat žádné zvukové vjemy kromě vyvolaného hučení. Kouzlo působí 1k6 + vnímavost Šamana kol. Neúčinkuje na tvory, kteří nemají sluchové ústrojí podobné lidskému nebo jej nemají vůbec (hadi).
  • Protijed – Semínko se po aktivaci vstřebá do těla cíle a začne působit proti všem jedům, které kolují v jeho krvi. Nebezpečnost jedu se sníží o 75%.  Po 6 kolech (přibližně hodině in game), které kouzlo trvá, se zbytek síly jedu projeví i s veškerými jeho vedlejšími účinky. A je třeba jej ošetřit jiným způsobem.
Čtvrtá úroveň
  • Muka – Všechna nervová zakončení v kůži cíle začnou být na dvě následující kola neuvěřitelně citlivá. Dotek čehokoliv včetně jeho vlastních šatů a toho, co drží v ruce, začne být nesnesitelně bolestivý. Snad jediným způsobem, jak ho efektivně bolesti zbavit, je nechat jej nahého levitovat (nebo jej zbavit vědomí). Typ bolesti si může šaman zvolit (pálení, mrazení, bodání…). Podmínkou je, že jej musel (i když třeba jen v minimální míře) zažít. Kouzlo trvá 1d4 kol, při opakovaném seslání na cíl hrozí jeho ztráta vědomí.
  • Opojení – Toto je velmi oblíbené kouzlo, pomocí něhož je možné někomu navodit stav podobný opilosti nebo stav pod vlivem nějaké drogy. O jakou drogu půjde, zvolí šaman během kouzlení. Podmínkou však je, že během posledního lunárního měsíce (28 dní) tento stav musel zažít a je jedno, jestli byl vyvolaný tímto kouzlem nebo přímo nějakou drogou. Nemůže však jít o žádné jiné kouzlo či magickou drogu. Kouzlem není možné zabít ani zranit. A to dokonce ani v případě, že reálná droga ano. Může ale způsobit bezvědomí. Kouzlo působí jen na psychiku, takže i kdyby droga třeba posilovala svalstvo, dotyčný si bude připadat silný, ve skutečnosti však nebude. Na kouzlu je možné získat psychickou závislost stejně jako na reálné droze, která je jeho vzorem.
Pátá úroveň
  • Zhoj vnitřní zranění – Semínko se bezezbytku vstřebá do těla cíle a začne pomocí různých esencí napravovat škody. Dokáže zhojit prakticky každé zranění (včetně vnějších) mimo zranění způsobeného psychickým útokem, mimo zraněních průběžně způsobovaných jedem a mimo zranění smrtelných. Kouzlo působí zevnitř místo zvenku jako Ošetři vnější poranění a je tak ke zraněnému necitlivější. Ten musí tři kola odpočívat na lůžku (nebo něčem podobném). Léčí maximálně 4 hp.
  • Život stromů – Pokud někdo do čtyř kol od aktivace kouzla ulomí větvičku (list, trn…) či nařízne kůru cílové rostliny, z rány začne prýštit hustá tekutina. Tekutiny vyteče asi 100ml a má následující vlastnosti:
    • Chutná i zapáchá stejně jako normální míza daného druhu rostliny, i její barva je stejná (většinou bezbarvá nebo bílá).
    • Po vypití vyléčí postavě během dvou kol středně těžké zranění. (max 4 hp)
    • Pít je možné jen jednu dávku denně, další dávky již neléčí ani neškodí.
    • Její trvanlivost je jeden týden, poté již žádné životy neléčí.
    • Jedna rostlina dokáže dát jen jednu dávku denně. Vícero seslání již nemá žádný vliv. Nejde seslat na rostlinu bez mízy (například v zimě).
Šestá úroveň
  • Krvácej –  Kouzlo prostřednictvím semínka vpraví do těla cíle látku, která zabraňuje srážení krve. Pro zdravého člověka je to takřka neškodné, avšak jakmile je cíl zraněn tak, že krvácí (je jedno, jestli jde o vnější nebo vnitřní krvácení), rána se odmítne zacelit. Účinek kouzla trvá 1d6+2 kol. Platí i pro zranění, která byla způsobena před sesláním kouzla. Efekt kouzla je možné zvrátit magickým vyléčením všech krvácejících zranění. Nemagické léčení sice vyléčí životy, ale krvácení zastaví jen napůl (ubývá již jen polovina životů). Za jedno kolo ubývá 1d4+1 životů.
  • Nabuzení – Semínko při dotyku vpraví do cíle povzbudivou esenci, které okamžitě donutí tělo k co nejvyšším výkonům po dobu čtyř kol. Navíc přestane vnímat svoji únavu. Nicméně všechny činnosti, které vykoná, ji budou unavovat dvakrát více a následně bude muset čtyři kola spát. Doslova odpadne na místě na kterém se zrovna nachází a nebude možné jej probudit. Pokud někdo zakouzlí Nabuzení vícekrát na jeden cíl, cíl bude trpět křečemi a halucinacemi.
  • Horečka – Po třech kolech od aktivace se tělesná teplota cíle zvedne na hodnotu, která odpovídá lidským 40 stupňům Celsia, se vším, co k tomu náleží. Únava, začne se silné pocení, může i ve blouznit. Kouzlo má ale i pozitivní efekt, kvůli kterému je často používáno. Stejně jako normální horečka, dokáže pomoci tělu zbavit se nemocí. Horečka trvá 1d6+3 kol. Kouzlo funguje jen na teplokrevné živočichy, na ostatní nemá žádné vliv stejně jako na tvory, které již horečkou (přírodní či vyvolanou tímto kouzlem) trpí.
Sedmá úroveň
  • Polibek – Kouzlo umožňuje šamanovi, aby vpravil do těla cíle stejnou dávku jedu, jaká právě koluje v jeho vlastních žilách. Může se jednat o jakýkoliv nemagický jed. Na cíli se projeví úplně stejně, jako kdyby se do něj dostal stejným způsobem jako do šamana. Z jeho těla ale žádný jed nezmizí, kouzlo pouze vytváří kopii, kterou z útrob semínka vpraví do oběti. Je také možné přenášet i nejedovaté látky – opiáty, léčiva, stimulanty… Prostě cokoliv nemagického. Šaman si může vybrat, kterou látku přenese. Omezením je jen množství – Nesmí jí být více než je objem semínka.
Osmá úroveň
  • Pomsta stromů –  Pokud někdo do dvou kol od aktivace kouzla ulomí větvičku (list, trn…) cílové rostliny, z rány začne prýštit hustá tekutina. Tekutiny vyteče asi 100ml a má následující vlastnosti:
    • Chutná i zapáchá stejně jako normální míza daného druhu rostliny, i její barva je stejná (většinou bezbarvá nebo bílá)
    • Směnu po vypití začne postava trpět silnými žaludečními křečemi. Může to dojít až tak daleko, že začne zvracet krev a může i zemřít. Záleží na typu, úrovni a odolnosti postavy.
    • Její trvanlivost je jeden týden, poté již jen nelibě chutná.
    • Kouzlo může být sesláno jen na rostlinu, jejíž alespoň jedna část je jedovatá (způsobuje ztrátu životů po požití, dotyku…). Pokud je sesláno na neškodnou rostlinu, neškodná bude i získaná kapalina.
    • Jedna rostlina dokáže dát jen jednu dávku denně. Vícero seslání již nemá žádný vliv. Nejde seslat na rostlinu bez mízy (například v zimě).
Devátá úroveň
  • Uvolni se – Cíl na jistou dobu ztratí kontrolu nad všemi svými svaly vyjma srdce a ty se naprosto uvolní. Oběť se zhroutí na zem a navenek nejeví známky života. Povolí i svěrače (následky si odvoďte sami) a zastaví se dýchání, promodrání ve tváři může být patrné. Oběť vnímá vše, co se s ní děje a pokud by měla otevřené oči, tak i vidí (nemůže s nimi však pohnout).
Desátá úroveň
  • Sevři srdce –  Použitelné 1x denně. Zasaženému tvoru se zastaví srdce (pokud měl ve chvíli seslání kouzla méně Hp než šaman) a pokud se během 1d6+2 kol nepodaří obnovit jeho činnost, umírá. Cíl necítí žádnou bolest, prostě se zhroutí na zem bez známek života. Oběti lze pomoci srdeční masáží (totální úspěch -oživení,  házet se může každé kolo, fatální neúspěch – konec všech nadějí).  Léčivá kouzla a lektvary v takovém případě už neléčí. Pokud měl cíl více zdraví než Šaman, ne mu kouzlem odebrán stejný počet Hp, které Šaman aktuálně má.

Napsat komentář